Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)

Niet iedereen neemt even gemakkelijk deel aan het arbeidsproces. De overheid wil kansen creƫren voor mensen die moeilijker aan het werk komen. Dit doet zij door bij inkopen en aanbestedingen de opdrachtnemer te stimuleren om bij de uitvoer ook kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt te betrekken. Dit versterkt hun positie op de arbeidsmarkt en brengt nieuwe kansen. Deze aanpak wordt social return genoemd.

MVO

MVO staat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. MVO gaat over ondernemen: het gaat in eerste instantie over ondernemers en bedrijven, niet over burgers, consumenten of de overheid.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent dat bedrijven verantwoordelijkheid (willen) dragen voor maatschappelijke problemen zoals luchtvervuiling, klimaatverandering, arbeidsomstandigheden of vergrijzing. MVO begint met dat bedrijven proberen deze problemen niet groter te maken. Ondernemers die een stap verder gaan, streven ernaar een bijdrage te leveren aan het oplossen van deze problemen. Overigens valt daar vaak een goed belegde boterham aan te verdienen.

Visie

Bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen, houden dus rekening met de maatschappelijke effecten van hun activiteiten. Dat geldt voor alle bedrijfsprocessen: zowel voor inkoop, productie, verkoop en onderhoud als voor HRM en marketingcommunicatie. Daarom is MVO geen project, maar een integrale visie op de kernactiviteiten van een bedrijf.

In onderstaand filmpje, gemaakt door de Kamer van Koophandel, legt onze expert Jos Reinhoudt de basis van maatschappelijk verantwoord ondernemen uit.

Bekijk de film op Youtube.com
Bekijk de film op Youtube.com

Aan de slag

Maatschappelijk verantwoord ondernemen komt er dus op neer dat je als bedrijf werkt op een manier die door de maatschappij verantwoord gevonden wordt. Dat betekent dat ondernemers die maatschappelijk verantwoord ondernemen, steeds bewust op zoek zijn naar manieren om hun bedrijf te verbeteren.