Social return

Niet iedereen neemt even gemakkelijk deel aan het arbeidsproces. De overheid wil kansen creëren voor mensen die moeilijker aan het werk komen. Dit doet zij door bij inkopen en aanbestedingen de opdrachtnemer te stimuleren om bij de uitvoer ook kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt te betrekken. Dit versterkt hun positie op de arbeidsmarkt en brengt nieuwe kansen. Deze aanpak wordt social return genoemd.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)

MVO is een integrale visie op een duurzame bedrijfsvoering. Een bedrijf dat maatschappelijk verantwoord onderneemt, maakt bij iedere bedrijfsbeslissing een afweging tussen de verschillende maatschappelijke en economische effecten hiervan, en houdt hierbij rekening met stakeholderbelangen. Elke bedrijfsbeslissing heeft immers invloed op de stakeholders (belanghebbenden) van een bedrijf. Dat kunnen medewerkers of klanten zijn, maar bijvoorbeeld ook omwonenden, leveranciers, investeerders en ook ‘de maatschappij’ in algemene zin.

Het is voor bedrijven belangrijk om het gesprek aan te gaan met hun stakeholders. Zo krijgt een bedrijf inzicht in de gevolgen van een beslissing voor anderen. Ook is het belangrijk dat het bedrijf transparant is over zijn activiteiten en de maatschappelijke effecten hiervan.

MVO gaat niet alleen over het verduurzamen van de bestaande bedrijfsactiviteiten. Veel bedrijven gaan een stap verder en richten zich op nieuwe markten en businessmodellen gericht op winst voor mens, maatschappij en milieu.